موفقیت

موفقیت

چاپ نجفی
موفقیت

موفقیت

چاپ نجفی

4 راز کارآفرینان موفقی که بدون هیچ سرمایه ای کسب و کارشان را راه اندازی کردند

(و چطور شما هم بدون هیچ سرمایه ای کسب و کارتان را راه اندازی کنید)

 

میخواهید کارآفرین شوید؟ ایده بزرگی دارید؟ اشتیاق فروزانی برای اجرای ایده تان دارید؟ برنامه تان را کامل کردید؟ اصلا آینده تان را میبینید که موفق شدید؟ و تنها چیزی که احتیاج دارید تا شروع کنید سرمایه است؟ این نوشته دقیقا برای شماست.

تقریبا 90% کسب و کارهایی که فکرش را کردید راه اندازی کنید نیاز به سرمایه اولیه داشته. البته جای هیچ شک و شبه ای نیست با تزریق پول به کسب و کاری شروع و رشد آن سریع تر میشود. اما راه اندازی یک کسب و کار، رشد آن و جهانی کردن آن حتما نیاز به سرمایه اولیه ندارد. سرمایه تنها یک سرعت دهنده به روند است.

شما اگر روند راه اندازی را بدانید که شاید یک هزار تومانی هم پول برای شروع آن احتیاج نداشته باشید با تزریق پول سرعت آنرا تنها افزایش خواهید داد. پس اگر بدون پول نمیتوانید کسب و کاری را راه اندازی کنید با پول اصلا نخواهید توانست… پولتان را بر باد خواهید داد.

تقریبا تمام افراد ثروتمند دنیا بدون هیچ چیز شروع کردند.
اکثر آنها حتی در دوره ای از زندگیشان بی خانمان بودند… برای مثال استیو جابز خالق برند اپل (Apple) به گفته خودش در دوره ای از زندگی اش حاضر بوده چندین ساعت پیاده روی کنه تا در روز شنبه از کلیسایی غذایی مجانی دریافت کند…

این افراد توانستند با هیچ پولی شروع کنند و روند راه اندازی را فرا گرفتند و تبدیل به ابزاری قدرتمند در دست آنها شد تا حتی در هر زمانی شکست خوردند مجددا با ابزاری که در دست دارند کسب و کاری جدید راه اندازی کنند.

شما در این مقاله 4 رازی که کارآفرینان موفق توسط آنها بدون استفاده از هیچ سرمایه اولیه ای کسب و کارشان را راه اندازی کردند را میخوانید.
برای هر راز و نحوه استفاده از آن مثال های زنده ای از دنیای کسب و کار نیز آورده شده تا کاربرد آنرا درک کنید.
شما بعد از خواندن این مقاله نگرشی دیگر به راه اندازی کسب و کار خواهید داشت و هر زمانی به فکر راه اندازی کسب و کاری بودید دیگر مسئله پول و سرمایه اولیه مطرح نخواهد بود.

 

4 راز کارآفرینان موفقی که بدون هیچ سرمایه ای کسب و کارشان را راه اندازی کردند :

 

1. رو به جلو شکست خوردن را یاد بگیرید : برای راه اندازی یک کسب و کار ایده ای در ذهن دارید، تصویری از چیزی که میخواهید تولید کنید، در بهترین حالت احتمالا ابتدا نیاز جامعه را درک کرده اید و بعد محصول را تولید کرده اید اما باید یادتان باشد، محصول شما شاید محصول صحیحی نباشد و شکست بخورید و زمانی که شکست خوردید باید رو به جلو حرکت کنید، عقب نشینی نکنید.

مارک زاکربرگ خالق فیسبوک، اولین وبسایتش که چندین سال بر روی وقت گذاشته بود توسط رئیس دانشگاهش غیر فعال شد.
سِر جیمز دایسون خالق جارو برقی قبل از اولین نمونه اولیه صحیح اش نزدیک به 5000 جارو برقی ساخته بود.
هنری فورد، اولین تولید کننده انبوه اتومبیل، بعد از 4 مرتبه شکست در زندگی اش در صنعت اتومبیل توانست شرکت فورد را به صورت موفق راه اندازی کند.
و مثال معروف توماس ادیسون که پس از 10000 مرتبه آزمایش اشتباه سرانجام لامپ را اختراع کرد.

برنامه ریزی و رویابافی های قبل از راه اندازی کسب و کار معمولا در طول کسب و کار باقی نمی مانند زیرا شما نمیتوانید هرگز شناخت درستی از بازار داشته باشید، شما تنها میتوانید به اندازه فرضیات و نگرش خودتان بازار را بسنجید.
پس در راه اندازی کسب و کار بر اساس ایده تان انعطاف داشته باشید و اگر اشتباه بود از ادامه دست نکشید بلکه بازار را مطالعه کنید، نیاز ها را پرس و جو کنید و ادامه دهید. کارآفرینان موفق ادامه دادند تا موفق شدند نه آنکه سرمایه داشتند.

 

2. احتمالات دور از انتظار نداشته باشید : بزرگ فکر کردن عالی است اما دلیل آن ایجاد مقصد ذهنی است. در دنیای واقعی شما اگر ایده ای فوق العاده عالی و منحصر به فردی داشته باشید به هیچ عنوان تضمین کننده موفقیت شما نخواهد بود. بسیار مهم است در شروع، استراتژی شما مشتری گرایانه باشد تا ایده گرایانه.

شما باید ابتدا مشتری و تسهیل روند خرید برای او را در نظر بگیرید تا به کمال رساندن ایده تان.
در شروع کسب و کار ها معمولا یکی از استراتژی هایی که استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا پیش میگیرند استراتژی “ما شرکت بزرگ هستیم.” است و هدف آن کسب اعتبار. شاید به نظر استراتژی هوشمندانه ای به نظر بیاید و شاید حتی جواب مثبتی از اجرای آن دریافت کنند اما هوشمندانه ترین استراتژی “ما کسب و کار نوپا و تازه تاسیس هستیم” است، مخصوصا اگر بقای کسب و کار شما به کسب و کارهای نوپا دیگر نسبت مستقیم داشته باشد.

مردم اگر بدانند شما تازه تاسیس هستید و نمیتوانید انتظارات آنها را جوابگو باشید کمتر ناراحت میشوند تا بدانند شرکت بزرگی هستید و انتظارات آنها را نتوانستید برآورده کنید. در دنیای کسب و کار کارآفرینان تمایل زیادی به برقراری ارتباط با کارآفرینان جوان و نوپا دارند پس این فرصت را با یک استراتژی غلط از دست ندهید.

 

3. تلاش بیشتر از پول ارزش دارد : برای افزایش بهره وری گفته جالبی وجود دارد “کیفیت به مراتب بهتر از کمیت کار است” خب این صحیح است، اما فقط با تکرار زیاد (کمیت) و کسب مهارت میتوانید کیفیت عرضه کنید.

معمولا در دنیای کسب و کار سرمایه گذاران بر روی ایده ها سرمایه گذاری نمیکنند. شما هرچقدر ایده تان عالی و بی نقص باشد حتی اگر روند شروع و رشد و گرفتن بازار را روی کاغذ مو به مو آورده باشید سرمایه گذار تا نمونه اجرا شده کوچک آنرا نبیند بر روی ایده سرمایه گذاری نخواهد کرد.

سرمایه گذاران معمولا بر روی روند کسب و کار سرمایه گذاری میکنند. ایده چندان مهم نیست. زیرا یک ایده ساده را با یک روند متفاوت میتوان تبدیل به کسب و کاری موفق کرد. پس برای تعیین روند باید تلاش زیادی بکنید، آزمون خطا، نیاز سنجی و … شاید تنها وقت کنید روزی 4 ساعت بخوابید اما باید روند کسب و کارتان را پیدا کنید. تلاش زیاد میتواند کارهای پاداش ارزشمندی برای شما داشته باشد تا پول زیاد.

 

4. هر دردی با سود کسب و کار دوا میشود : هیچ راهی برای بدست گرفتن زمام امور زندگیتان با سودآوری زود هنگام کسب و کارتان نمیتواند رقابت کند. سود یک اهرم است و داشتن یک اهرم در کسب و کار یعنی داشتن کنترل بر کسب و کار.

برای مثال شرکت Zynga ابتدای ورودش به بازار به عنوان کسب و کار نوپا توانست با تبلیغات ارزان قیمت جریان پولی خوبی را وارد کسب و کارش کند. بعد ها Zynga بدون هیچ سرمایه گذاری از بیرون توانست با سودی که کسب کرده بود بر روی کسب و کارش سرمایه گذاری کند و امروزه آنرا تبدیل به یک شرکت با ارزش چندین بیلیون دلاری کند.

در چند دهه قبل امکان راه اندازی کسب و کار بدون هیچ سرمایه ای تقریبا ناممکن بود. اما امروزه در عصر ارتباطات ابزار های بیشماری برای استفاده و کسب سود از آنها بدون هیچ هزینه ای وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. پس اگر ایده و مهم تر از همه اشتیاق راه اندازی کسب و کاری را دارید وقت را هدر ندهید و هرچه زودتر شروع کنید… در مسیرتان اکثر نواقص برطرف خواهند شد.