موفقیت

موفقیت

چاپ نجفی
موفقیت

موفقیت

چاپ نجفی

# هشتگ

# هشتگ
[پدیده ای نوظهور که برای موفقیت کسب و کارتان به شدت به آن نیاز دارید]

 

#هشتگ میتواند :
برند شما را تبلیغ کند.
پیام شما را به جهانیان انتقال دهد.
از جدیدترین اخبار و اتفاقات در مورد موضوعی، نه از طریق اخبار بلکه از طریق کاربرانِ شبکه های اجتماعی به شما آگاهی دهد و …

 

#هشتگ چیه؟

اگر نماد (#) در ابتدای هر کلمه ای قرار بگیرد و در شبکه های اجتماعی منتشر شود، آنرا هشتگ آن کلمه میخوانند.

هشتگ کمک میکند تا بتونید جدیدترین اخبار مربوط به کلمه مورد نظر که هشتگ شده از طریق دیگر کاربران که آن هشتگ را در نوشته هایشان در شبکه های اجتماعی دارند آگاهی پیدا کنید.
کلمه هشتگ شده میتواند یک کلمه منحصر به فرد باشد که کسی اصلا از آن اطلاعی نداشته باشد : (#مثلا_این_نوشته) و یا کلمه ای خاص باشد که اخبار روز در مورد آن صحبت میکنند (#جام_جهانی) و یا کلمه ای باشد که شما بدنبال افرادی هستید که علایق و یا دغدغه فکری مشترکی دارید (#قیمت_آیفون)

در شبکه های اجتماعی هر زمانی که بر روی کلمه هشتگ شده کلیک کنید شما را به صفحه جدید هدایت میکند و آخرین کاربری که از آن هشتگ استفاده کرده را برای شما نمایش میدهد.

 

چرا مهمه ؟

چرا شرکت های بزرگ، فوق ستاره ها، ورزشکاران مطرح و … هر محصول، پیام، خبری را میخواهند در شبکه های اجتماعی منتشر کنند از هشتگ استفاده میکنند؟

هشتگ باعث میشود افرادی که به آن کلمه یا حوزه علاقه دارند (بازار هدف) بیشتر با منتشر کننده آن هشتگ در ارتباط باشند.

برای مثال شرکت کوکاکولا حتی برای ابتدایی ترین محتوایی که در شبکه های اجتماعی منتشر میکند حتما از هشتگ های روز استفاده میکند. چرا؟ زیرا افرادی که به دنبال جدیدترین هشتگ ها و اخبار مرتبط با آن هستند حتما محتوای منتشر شده شرکت کوکاکولا را نیز میبینند و این یعنی روزانه بدون صرف هزینه چندین هزار نفر برند کوکاکولا را میبینند.

در شبکه های اجتماعی هشتگ هایی توسط کاربران زیادی استفاده شود به عنوان هشتگ روز انتخاب میشوند و 70% از کاربران شبکه های اجتماعی حتما حداقل بر روی یک هشتگ برتر روز کلیک میکنند. این یعنی افراد بیشتری برند و یا پیام شما را خواهند دید و اگر محتوای شما جذاب باشد (این مطلب را بخوانید) حتما به دوستانشان نیز معرفی خواهند کرد.

هشتگ استفاده های بامزه و جالب دیگر نیز دارد که صرفا برای سرگرمی است اما میتوان از آن نیز استفاده کرد؛ برای مثال : کاربران تولید هشتگ های مشابه و در قالب جمله نا تمام از نقطه نظرات همدیگر بیشتر آشنا میشوند (#به_نظر_من_جام_جهانی و یا #اگرصدمیلیون_تومان_پول_داشتم …)

 

چطور میشه از هشتگ پول ساخت؟

  • شرکت Airbnb توانست با استفاده از هشتگ در سال 2013 کاری کند که نزدیک به 2 میلیون نفر نرم افزار اندرویدشان را دانلود کنند.
  • شرکت اپل (Apple) از طریق هشتگ (#Iphon5) توانست 64% از حجم فروش تلفن همراه Iphone5 خود را مدیون هشتگ ها در شبکه های اجتماعی شود.
  • ساکنین شهر Kessab در سوریه توانستند حملات گروهک های تروریسی را که به این شهر حمله کرده بودند با کمک هشتگ (#SaveKessab) پیام شان را به گوش جهانیان برسانند، این هشتگ چنان بازتابی داشت که از چندین کشور اعلام کمک شد.
  • تقریبا 90% خوانندگان دنیای موسیقی که به قدرت شبکه های اجتماعی پی برده اند فروش آلبوم هایشان را مدیون هشتگ ها نام آلبومشان هستند که در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته میشود.
  • کارآفرینان جوان و موسس  NastyGal توانستند با کمک هشتگ کسب و کار کوچکشان را چنان توسعه دهند که بعد از 3 سال تبدیل به یکی از شرکت های صاحب نام مد و فشن شد.
  • و …

 

چطور میتونیم ما هم از هشتگ استفاده کنیم؟

هشتگ درست کردن فوق العاده ساده است. شما فقط کافیه علامت # قبل از هر کلمه ای که میخواهید بکار ببرید. اما همین سادگی باعث میشود هشتگ شما در میلیون ها هشتگ روزانه گم شود و هیچکس آنها را نبیند. این مقاله یک مقاله جامع و کاربردی در مورد استفاده از هشتگ است تا بتوانید به صورت حرفه ای همراه با اطلاعات بروز به نحو احسن از پدیده هشتگ استفاده کنید.

شما در این مقاله قرار است یاد بگیرید :

  • شیوه صحیح استفاده از هشتگ چیست؟
  • 7 قانون استفاده از هشتگ موفق چیست؟
  • حقه هشتگ روز چیست؟ معرفی یک ابزار قدرتمند تحلیل رفتار کاربران
  • در توییتر به چه شیوه از هشتگ استفاده کنیم؟
  • در فیسبوک به چه روشی از هشتگ استفاده کنیم؟
  • چطور هشتگی خلق کنیم که به صورت ویروسی در بین کاربران منتشر شود؟
  • و …

 

اصول اولیه هشتگ سازی چیست؟ (7 قانون اصلی هشتگ های موفق)

 

1. هشتگ ساختن به شدت ساده است. شما میتوانید هر زمانی هر کلمه ای را فقط با گذاشتن یک نماد # در اول آن تبدیل به هشتگ کنید. به همین سادگی، اما یادتان باشد هشتگ خوب باید درست کنید.

2. جستجوی هشتگ های مشابه نیز به شدت ساده است. شما در شبکه های اجتماعی بدنبال هر هشتگی که باشید باید آنرا در قسمت جستجوی آن بنویسید و دکمه جستجو را بزنید. اگر بدنبال هشتگ #نرخ_ارز هستید کافیست در قسمت جستجوی شبکه های اجتماعی آنرا بنویسید و دکمه جستجو را بزنید.

3. اسپم (هرزنامه) اثر منفی دارد. اگر در شبکه های اجتماعی تب و تاب جام جهانی باشد و شما فروشنده ماشین باشید بخواهید در هر پست شما از هشتگ #جام_جهانی استفاده کنید به دید کاربران یک فرد سودجو به نظر خواهید رسید که از هر موقعیت سو استفاده میکند. پس اعتبار برند خود را حفظ کنید.

4. ترکیب کنید. از هشتگ های ساده و یکنواخت استفاده نکنید. اگر شما فروشنده ماشین باشید از هشتگ #ماشین استفاده کنید افراد کمی جذب میشوند. کلمات مختلف را باهم ترکیب کنید (#فروش_ماشین ، #قیمت_روز_ماشین)

5. قانون 1 و 2. در شبکه های اجتماعی در هر پست تان 1 هشتگ خوب است، 2 هشتگ عالی اما 3 هشتگ نه تنها بد است بلکه باعث #فرارکاربران نیز میشود.

6. حروف بزرگ. اگر میخواهید هشتگ به زبان انگلیسی و یا هر زبانی که حروف بزرگ و کوچک دارند بنویسید هر کلمه را با حرف بزرگ شروع کنید تا خواندن آن راحت باشد (#YouWantAnExampleGetThis)

7. شما هم کاربر هستید،کلیک کنید. شما هم در شبکه اجتماعی به عنوان یک کاربر هستید پس فکر نکنید نژاد شما برتر است(!) اگر از هشتگی خوشتان آمد بر رویش کلیک کنید تا تمام پست های مرتبط به آنرا نیز ببینید.

شما 7 قانون اولیه استفاده از هشتگ و خلق آنها را یادگرفتید. اگر از قوانین تخطی کنید بخواهید میانبر بزنید تصور نکنید موفق شدید ،بلکه برند خودتان را در شبکه های اجتماعی خدشه دار میکنید.

 

حقه هشتگ روز چیست؟

شما با مراجعه به وبسایت Hashtags.org میتوانید جدیدترین هشتگ ها را که ثانیه به ثانیه بروز میشوند را ببینید. آیا میدانید این تحلیل هشتگ کردن یعنی چی؟ یعنی اینکه میتوانید بفهمید در حال حاضر کاربران به چه چیزی فکر میکنند.

(چیزی که 5 سال پیش شرکت های بزرگ با استخدام متخصصین تحلیلگر سیستمی و آینده پژوهی فقط امید داشتند بتوانند احتمال حدس شان در مورد اینکه مشتریان در حال حاضر به چه چیزی فکر میکنند بیشتر از 50% باشد)

شما نیز با استفاده از این وبسایت میتوانید به صورت لحظه به لحظه افکار و دغدغه های فکری کاربران را دنبال کنید و بعد محتوایی متناسب به دغدغه و کلمات هشتگ روز تهیه کنید تا بیشترین بازخورد را از کاربران داشته باشید.

 

چطور هشتگ های با ایده ویروسی خلق کنید؟

تصور کنید فروشنده ماشینی هستید که چندین بار مثال زدیم. چه میشود اگر هشتگ شما که اصلا انتظارش رو هم نداشتید (#فروشنده_ماشین_باید_باحال_باشه) توسط 10000 کاربر بازنشر میشد؟ این یعنی 10000 نفر نوشته و از همه مهمتر پروفایل شما را خواهند دید و این یعنی 10000 مشتری بلقوه !

برای اینکه هشتگ هایتان ویروسی شوند ! این 5 روش را استفاده کنید :

  • 1. به محتوای پست تان ربط دهید. فقط انتشار هشتگ نمیتواند باعث انتشار ویروسی آن هشتگ باشد. همانند اینکه شما بخواهید فقط با یک کفش ورزشی خوب یک ورزشکار حرفه ای باشید. شما باید هشتگ را درون محتوایی متنی و یا همراه با عکسی منتشر کنید. محتوای منتشر شده همراه با هشتگ در انتشار ویروسی آن نقش بسزایی دارد
  • 2. کمک بگیرید. بعضی وقت ها پیدا کردن یک محتوای خوب و با ایده ویروسی شاید کار و تخصص شما نباشد. پس زیاد بر رویش انرژی صرف نکنید و از متخصصین این حوزه کمک بگیرید.
  • 3. هرآنچه را خلق میکنید باید بامزه باشد. منظور از کلمه بامزه همان FUN است یعنی هشتگ های جدی کمتر و به ندرت به صورت ویروسی به اشتراک گذاشته میشوند نسبت به هشتگ های بامزه و باحال
  • 4. شکست هم خواهید خورد. قرار نیست هر دفعه هشتگ خلق کردید هشتگ شما به صورت ویروسی در بین همه کاربران منتشر شود. شاید 90% اوقات شکست بخورید! اما ناامید نشوید.

 

استفاده هشتگ در توییتر :

تحقیقاتی که توسط متخصصین توییتر انجام شد باعث شد آماری بدست آورند که واقعا شکفت انگیز است :

  • توییت هایی که هشتگ دارند دوبرابر بیشتر از توییت های معمولی اشتراکگذاری میشود (ری-توییت)
  • فقط 24% از توییت ها هشتگ دارند
  • 21% از توییت های منتخب روز دو هشتگ دارند
  • توییت هایی که بیش از 2 هشتگ دارند 17% از ارتباط با کاربر را از دست میدهند
  • 79% از کاربران شبکه های اجتماعی تمایل بیشتری به معرفی برندی که دارای هشتگ های باحال هستند

 

استفاده از هشتگ در فیس بوک :

در فیسبوک بر خلاف توییتر هشتگ ها کمتر به چشم میآیند تا محتوا.
استراتژی موثر برای استفاده از هشتگ در فیسبوک تولید محتوای خوب و مطابق با هشتگ های روز و استفاده از هشتگ های روز و در لحظه است.

هشتگ هایی که استفاده میکنید دقیقا نشان دهنده شخصیت و کلاس برند شماست. پس اگر هشتگ های روز مرتبط با کار شماست سریعا در هر پستی از آنها استفاده کنید همراه با محتوای مرتبط.